Algemene voorwaarden

 

Artikel 1 : Definities

 

In deze” Algemene Voorwaarden” wordt verstaan onder :

 

Klusbedrijf : De Kleine Klus, de opdrachtnemer, die bedrijfsmatig kluswerkzaamheden verricht voor bedrijven of particulieren.

 

Opdrachtgever : Bedrijf of particulier, dat of die gebruik maakt van de diensten van klusbedrijf De Kleine Klus

 

Opdracht : Het totaal van de tussen de opdrachtgever en het klusbedrijf overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door het klusbedrijf geleverde materialen.

 

Meer/minder werk : Door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan of verminderingen van het overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging van de overeengekomen prijs.

 

Artikel2 : Werkingssfeer

 

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen en overeenkomsten tussen opdrachtgever en het klusbedrijf.

 

Artikel 3 : Offerte

 

3.1 Een offerte is altijd vrijblijvend, tenzij dit uitdrukkelijk anders is aangegeven.

 

3.2 Het klusbedrijf maakt de offerte op basis van uurloon ( regie ) met richtprijs. Bij regie komen de opdrachtgever en het klusbedrijf overeen dat de gemaakte kosten van het klusbedrijf worden vergoed; het uurtarief en zo mogelijk ook de andere kosten zijn bij de opdrachtgever bekend; bij iedere wekelijkse afrekening maakt het klusbedrijf een overzicht van de bestede uren en alle overige kosten, waaronder de kosten van materialen die op de opdracht betrekking hebben. De richtprijs is een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de uiteindelijk verschuldigde totaalprijs. Deze schatting betreft het aantal te besteden uren en/of de te verwerken materialen en/of de overige kosten.

 

Indien anders overeengekomen of indien de aard of de duur van het werk het toelaat kan er ook een forfaitaire prijs opgemaakt worden. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden beschreven in dit document.

 

3.3 Indien de werken uitgevoerd worden geldt dit als een automatische aanvaarding van de

 

algemene voorwaarden.

 

3.4 Als de aanvaarding ( op ondergeschikte punten ) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is het klusbedrijf daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij het klusbedrijf anders aangeeft.

 

3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht het klusbedrijf niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

 

3.6 De offerte is 30 dagen geldig.

 

3.7 Uitgebrachte offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

 

Artikel 4 : Opdracht

 

4.1 Een opdracht omvat een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden met een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aanduiding van de duur van het werk ( of anders overeengekomen via correspondentie); de (richt-)prijs van het werk; de betalingstermijn. Indien geen specifieke termijn overeengekomen is volgens de offerte, is de wettelijke voorgestelde termijn van toepassing. Dit is 30 dagen na factuurdatum voor bedrijven en 14 dagen voor particulieren. Uitzonderingen kunnen overeen gekomen worden en staan dan ook aangegeven op de factuur.

 

4.2 Het klusbedrijf draagt er zorg voor dat de opdrachtgever deze algemene bepalingen voor het sluiten van een overeenkomst in zijn/haar bezit heeft. In de meeste gevallen ontvangt de opdrachtgever de algemene bepalingen samen met de offerte.

 

4.3 Het klusbedrijf behoudt zich het recht om, indien noodzakelijk, gebruik te maken van de diensten van een collega-klusbedrijf wanneer ( een deel van ) het werk een bijzondere specialiteit vereist of wanneer ( een deel van ) het werk met meerdere krachten moet worden uitgevoerd. De declaratie van het collega-klusbedrijf zal worden doorgefactureerd naar de opdrachtgever.

 

4.4 Door de opdracht te aanvaarden, aanvaardt het klusbedrijf onder geen enkele voorwaarde de aansprakelijkheid van de voorafgaande werken. Deze blijft berusten bij de opdrachtgever.

 

Artikel5 : Wijziging van de opdracht.

 

5.1 Partijen kunnen meer/minder werk overeenkomen, waarbij het klusbedrijf ervoor zorgt, dat dit schriftelijk wordt vastgelegd met inbegrip van het akkoord van de opdrachtgever.

 

5.2 Alle bijkomende, niet geofferde werkzaamheden, die tijdens de uitvoering wederzijds worden overeengekomen, zullen achteraf berekend en gefactureerd worden.

 

Artikel6 : Verplichtingen klusbedrijf

 

6.1 Het klusbedrijf staat ervoor in, dat het werk naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap wordt uitgevoerd en dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst.

 

6.2 Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal het klusbedrijf, voor zover redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen van opdrachtgever.

 

6.3 Het klusbedrijf neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.

 

6.4 Het klusbedrijf is verplicht de opdrachtgever te wijzen op :

 

-onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden voor zover het klusbedrijf deze kent of redelijkerwijs behoort te kennen;

 

-onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;

 

-kenbare gebreken van de (on)roerende zaak, waaraan het werk wordt verricht;

 

-gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen, die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;

 

6.5 Het klusbedrijf is verzekerd voor schade voor zover deze hem kan worden toegerekend. Wij raden de bouwheer dan ook aan zelf een verzekering af te sluiten.

 

Artikel 7 : Verplichtingen opdrachtgever.

 

7.1 De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen en voor de juistheid van de door hem verstrekte gegevens.

 

7.2 De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat het klusbedrijf zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan verrichten.

 

7.3 Indien de opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de hiermee verband houdende schade te vergoeden.

 

7.4 De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door :

 

-onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden.

 

-onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;

 

-kenbare gebreken van de (on)roerende zaak, waarin het werk wordt verricht;

 

-gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen, die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.

 

Artikel 8 : Complicaties

 

8.1 Wanneer zich complicaties voordoen, doet het klusbedrijf hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de opdrachtgever.

 

8.2 Indien de complicatie tot gevolg heeft, dat het werk niet en/of niet veilig door kan gaan, zal het werk onderbreken.

 

8.3 Wanneer de complicaties onmiddellijk handelen vereist zal het klusbedrijf ingrijpen, ook in het geval dat de opdrachtgever niet te bereiken is.

 

8.4 Eventuele extra kosten, die het klusbedrijf moet maken in verband met een complicatie, die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed.

 

8.5 Indien de complicatie niet onmiddellijk handelen vereist, kan de opdrachtgever meer-en minderwerk opdragen.

 

Artikel9 : Overmacht

 

9.1 Er geldt uitsluitend een nakomingsverplichting wanneer en zolang er geen sprake is van overmacht in de zin van artikel6:75 van het Burgerlijk Wetboek. Als overmacht worden in ieder geval onwerkbare weersomstandigheden, niet beschikbare materialen en omstandigheden, die zich buiten het bereik van de opdrachtgever of het klusbedrijf bevinden.

 

Artikel10 : Oplevering

 

10.1 Na voltooiing van het werk nodigt het klusbedrijf de opdrachtgever uit voor oplevering van het uitgevoerde werk. De opdrachtgever dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de bereken.

 

Artikel11 : Betaling

 

11.1 Bij opdrachten, die langer dan een week duren, zal wekelijks een factuur naar de opdrachtgever worden gestuurd met daarin een declaratie van de bestede uren en de in die week aangekochte materialen. Deze factuur zal door de opdrachtgever in de week van ontvangst worden betaald.

 

11.2 Wanneer voor aanvang van het werk, materiaal moet worden aangekocht, wordt een voorschot van gelijk aan het bedrag van het benodigde materiaal gevraagd aan de opdrachtgever. Tenzij anders vermeld op de offerte. Zolang dat deze bedragen niet aan het klusbedrijf zijn overgemaakt, kan de start van de werken worden uitgesteld tot na de betaling van de voorschotten.

 

11.3 Wanneer de opdrachtgever na het storten van het voorschot, de opdracht toch stopzet,… wordt het voorschot ingehouden als compensatie voor het inkomensverlies van het klusbedrijf.

 

Artikel12 : Eindafrekening

 

12.1 Het klusbedrijf zal de eindafrekening tijdens de oplevering aan de opdrachtgever ter hand stellen ofwel direct na de oplevering doen toekomen.

 

12.2 De eindafrekening bevat een opstelling van de bestede uren, geleverde materialen en overige kosten ( zoals gereedschapshuur, parkeergelden, precario e.d. )

 

Ofwel heeft deze betrekking tot de forfaitaire offerte voor de totaliteit van de opdracht.

 

12.4 De eindafrekening bevat tevens een opstelling van eventueel reeds door de opdrachtgever betaalde bedragen en van het resterende saldo.

 

12.5 Voor particulieren dienen alle betalingen binnen 14dagen na de factuurdatum plaats te vinden.

 

         Voor bedrijven is dit max. 30dagen na factuurdatum. Tenzij partijen een andere termijn zijn

 

         overeengekomen.

 

 

 

Artikel13 : Betwisting factuur

 

Indien de opdrachtgever een factuur wenst tel protesteren, moet dit gebeuren binnen 30dagen na factuurdatum.

 

Artikel14 : Opschorting betaling

 

14.1 Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met dien verstande, dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.

 

14.2 Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek heeft het klusbedrijf het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte bedrag.

 

Artikel15 : Niet nakomen betalingsverplichting.

 

15.1 Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling wettelijk in verzuim te keren. Niettemin zendt het klusbedrijf na het verstrijken van de betalingstermijn ( als bedoeld in art. 12 lid 5 ) één betalingsherinnering. Daarin wijst hij de opdrachtgever op zijn verzuim en geeft alsnog de mogelijkheid direct na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.

 

15.2 Indien de betaling niet de in dit artikel bedoelde tweede betalingstermijn heeft plaatsgevonden is het klusbedrijf gerechtigd om vanaf de factuurdatum, zonder ingebrekestelling een vergoeding wegens renteverlies te berekenen ten bedrage van de wettelijke rente op dat moment over het dan openstaande bedrag alsmede de reeds gemaakte invorderingskosten.

 

Artikel16 : Eigendomsvoorbehoud

 

16.1 Alle door het klusbedrijf te leveren en geleverde zaken blijven haar eigendom, totdat de opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen jegens het klusbedrijf heeft voldaan.

 

16.2 Niet verwerkte materialen van het klusbedrijf, welke nog niet betaald zijn door de opdrachtgever blijven in eigendom van het klusbedrijf.

 

Artikel17 : Retentierecht

 

17.1 Het klusbedrijf is gerechtigd om in bewerking zijnde, reeds bewerkte of nog te bewerken zaken van de opdrachtgever  die het onder zich heeft te houden tot voldoening van alle kosten die het klusbedrijf heeft gemaakt ter uitvoering van alle opdrachten van wederpartij, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voorvermelde of op andere zaken van wederpartij, tenzij wederpartij voor deze kosten naar het oordeel van het klusbedrijf genoegzame zekerheid heeft.

 

Artikel18 : Garantie

 

18.1 Het klusbedrijf garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken gedurende een termijn van één jaar vanaf de oplevering kosteloos worden verholpen, tenzij het aantoont, dat de gebreken geen gevolg zijn van het werk.

 

18.2 De gebreken als bedoeld in lid 1 zijn gebreken, die niet eerder dan het moment van ontdekking door de opdrachtgever onderkend hadden kunnen worden en door hem zo spoedig mogelijk daarna schriftelijk aan het klusbedrijf zijn meegedeeld.

 

Artikel19 : Aansprakelijkheid.

 

19.1 Het klusbedrijf is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat het klusbedrijf is uitgegaan van door of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste  gegevens.

 

19.2 de aansprakelijkheid van het klusbedrijf is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag van de uitkering van zij verzekeraar in voorkomend geval.

 

19.3 Het klusbedrijf is uitsluitend aansprakelijk voor direct schade.

 

19.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan;

 

-de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van het klusbedrijf aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan het klusbedrijf toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.

 

-Het klusbedrijf is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

 

Artikel20 : Geschillen

 

20.1 Op alle geschillen is uitsluitend het Belgische recht ( vrederechter Merelbeke ) van toepassing.